YAZILIM
SANAYİCİLERİ DERNEĞİ TÜZÜĞÜ
Derneğin Adı ve Merkezi
Madde
1-
Derneğin adı “Yazılım Sanayicileri Derneği”dir. Derneğin kısa adı “YASAD”dır.
Merkezi İstanbul’dur.
Derneğin Amacı ve Bu Amacı Gerçekleştirmek
İçin Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri İle Faaliyet Alanı
Madde 2-
A) Derneğin Amacı :
YASAD
Türk Yazılım ve Bilgi Teknolojileri sektörünü temsil eden bir dernek olarak,
Türkiye yazılım pazarını büyütmek, yazılım ihracatını ve yazılım sektöründeki
istihdamı arttırmak amacındadır.
Ülkemizin
yazılım ve bilgi teknolojileri alanındaki, ulusal hedef ve önceliklerimizin
belirlenmesine ve güncellenmesine öncülük eder.
Yazılım
ve bilgi teknolojileri alanındaki ulusal hedeflerimizin gerçekleştirilebilmesi
amacıyla, aktif, sonuç odaklı ve sürdürülebilir proje ve faaliyetler yürütür ve
teknoloji platformları oluşturur.
Yenilikçilik,
yaratıcılık ve rekabet edebilirliği destekleyerek ulusal ekonomimizin
küreselleşmesine hizmet eder.
Kamu
sektörümüzün daha etkin olmasını sağlarken, üretimden enerjiye kadar tüm
sektörlerimizin modernizasyonuna hizmet eder.
Devlet
kurumlarımız, kamu kurum ve kuruluşlarımız, STK'larımız, üniversitelerimiz,
ticaret ve sanayi odalarımız, tüm sanayi sektörlerimiz ve sanayi kuruluşlarımız
ile yazılım sektörümüz arasında bir iletişim ve koordinasyon merkezi olarak,
bilgi teknolojileri temelli sektörel problemleri çözmek ve bilgi
teknolojilerinin kullanım oranını arttırarak sektörel verimlilikleri arttırmak
amacıyla projeler geliştirir.
B) Dernegin Faaliyetleri :
Derneğimiz,
aşağıda yer alan konular başta olmak üzere amacına yönelik faaliyetlerde
bulunur. Derneğin amaç edindiği hizmetler herkesin yararına açık olup, belli
bir yöre veya kitleye hizmetle sınırlı değildir. Kar
amacı gütmeyen ve kamu yararını gözeten bir dernek olarak, yıl içinde elde
edilen gelirlerin en az üçte ikisi dernek amaçları doğrultusunda harcanır.
1) Üyeleri
arasındaki iletişim, bilgilenme, dayanışma, yardımlaşma ve iş birliği
potansiyelini arttırır.
2) Üyelerinin
ARGE kültürünü, yazılım sektörümüzün ARGE proje sayısını ve ARGE fonlarından
yararlanma oranını arttırır.
3) Yazılım
sektörünün nitelikli ara eleman problemini çözmek amacıyla projeler geliştirir
ve platformlar oluşturur.
4) Meslek
Liseleri, Meslek Yüksek Okulları ve Üniversitelerle, yazılım sektörü arasında
aktif bir geri besleme platformu oluşturur.
5) Uluslararası
kümelerle iş birliğine girer, sorumluluk üstlendiği kümenin destek temalarının
belirlenmesine katkı sağlar ve ulusal yazılım sektörümüzle uluslararası kümeler
arasında etkin bir koordinasyon sağlar.
6) Yerli
yazılım ve uygulamalarla, yazılım geliştirme ve bilgi teknolojileri araç ve
platformlarını özendirir.
7) Yerli,
yazılım geliştirme ve bilgi teknolojileri araç ve platformlarına dönük ARGE
destek sistemlerinin geliştirilmesine ve yerli yazılım teknolojilerine patent
alımının kolaylaştırılmasına öncülük eder, yazılım ve yazılım platformları
üreten firmaların teknoloji bölgeleri muafiyetlerinden yararlanabilmeleri için
girişimlerde bulunur.
8) Yerli
yazılım, platform, yazılım servisleri ve çözümlerine, kamu kurum ve
kuruluşlarla, sanayi sektörlerinde pozitif ayrımcılık sağlayacak teşviklerin
geliştirilmesine öncülük eder ve devlet, kamu, STK, üniversite, ticaret-sanayi
odaları, organize sanayi bölgeleri ve tüm sanayi/hizmet sektörlerinde,
bilinçlendirme faaliyetleri yürütür.
9) Hedeflenen
faaliyetlere üyelerinin etkin bir şekilde katılımını sağlayabilmek amacıyla,
alt çalışma grupları ve alt komiteler oluşturur, yönetir ve koordine eder.
10) Geleceğin
internet teknolojileri programlarına katılarak ulusal dijital ekosistem
platformunu oluşturur.
11) İlgili kamu kurum ve kuruluşlarıyla,
STK ve üniversitelerle işbirliği yaparak, yazılım sektörümüz ile ilgili milli
standartların oluşturulmasını sağlar.
12) Ülkemizin
eğitim, sağlık, ulaştırma, iletişim, güvenlik, savunma, finans, kamu ve üretim
alanlarında, ihtiyaç duyulan, yazılım ve bilgi teknolojileri temeline dayanan,
stratejik ve büyük ölçekli dönüşüm projelerinin başarıya ulaşabilmesi için,
üyelerinin bu alanlardaki, gömülü sistemler, mobil sistemler, yazılım
geliştirme platformları, büyük ölçekli iş uygulamaları, büyük hacimli veri
analizi, planlama ve optimizasyon gibi ileri seviyedeki uzmanlıklarını,
birikimlerini, insan kaynaklarını, altyapılarını ve teknolojilerini, dernek veya
derneğin iktisadi kuruluşu üzerinden, devlet kurumlarımızın istifadesine sunar.
13) Üyelerimizin
sahip olduğu, gömülü sistemler, mobil sistemler alanındaki birikimini,
otomotiv, makina, elektronik, tarım gibi sektörlerimizde hedeflenen büyük
ölçekli projelerde, ilgili sektör temsilcilerinin bilgisine sunar, kamu
desteğiyle ortak projeler başlatır ve koordine eder.
14) Ülkemizin
stratejik alanlarda ihtiyaç duyulan büyük ölçekli ürün ve hizmetlerin yurt
dışından tedarikinde, ödemeler dengesindeki olumsuz etkiyi azaltmak amacıyla,
ana tedarikçiye belirli oranlarda ülkemizden ürün, teknoloji veya hizmet ithal
etme yükümlülüğü olarak uygulanan offset uygulamasının, yazılım ve bilgi
teknolojileri sektörümüzün kalkınmasına ve ihracat kapasitesinin artışına katkı
sağlayabilmesi için, ilgili devlet kurumlarıyla, üyeleri arasında, gerekli
koordinasyonu kurar ve bir offset platformu oluşturur.
15) Yazılım
ve Bilgi Teknolojileri sektörümüzde ihtiyaç duyulan yenilikçi teknolojileri
geliştiren, öğrenci, yeni mezun, yeni kurulmuş girişimci yüksek teknoloji firma
veya ekiplerini veya mevcut girişimci üyelerimizi, bu teknolojilere ihtiyaç
duyan diğer üye firmalarımızı ve/veya derneğimizin birlikte çalıştığı yatırım
fonlarını bir araya getirerek, iktisadi işletmesi üzerinden, teknoloji temelli
girişimciliği destekleyen platformlar, kuluçka merkezleri, yatırım fonları
oluşturur ve yönetir.
C) Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları
ve Biçimleri :
Derneğimiz
amacına ulaşmak için aşağıdaki çalışmaları yapar;
1. Dernek
amaçları doğrultusunda yürütülen faaliyetlerle ilgili tanıtım, duyuru, eğitim,
kurs, konferans ve seminerler düzenleyebilir,
2. Süreli
ve süresiz yayın organları çıkartabilir veya mevcut yayın organlarına destek
verebilir,
3. Dernek
amaçlarımıza hizmet eden yurt içi ve yurt dışı geziler düzenleyebilir,
düzenlenen ticari gezilere katılabilir,
4. Aynı
amaçla kurulmuş olan Avrupa ve Dünya Bilgi Teknolojilerini temsil eden
kurumlardan uygun gördüklerine üye olabilir. Bu kuruluşlarla proje bazında
ortak çalışmalar yapabilir veya yardımlaşabilir, uluslararası faaliyetlerde
bulunabilir,
5. Dernek,
amaçlarını gerçekleştirmek için her türlü menkul, gayrimenkul veya demirbaşlar
satın alabilir, satabilir, bina inşa ettirebilir veya dernek lehine ipotek ve ayni haklar tesis edebilir,
6. Dernek
amaçlarının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyduğu gelirleri temin etmek ve
yazılım sektörünü desteklemek amacıyla iktisadi, ticari ve sanayi işletmeler
kurabilir, işletebilir,
7. Dernek
amaçlarının gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi durumunda vakıf veya yardım
sandığı kurabilir, gerekli izinlerin alınmasıyla, derneklerin izinle
kurabilecegi tesisleri kurabilir, işletebilir veya işlettirebilir,
8. Dernek
amaçlarının gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi halinde, Dernek ve
Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun hükümleri
saklı kalmak üzere, kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren
konularda ortak projeler yürütebilir,
9. Dernek
amaçlarımız doğrultusunda, bir federasyon kuruluşuna katılabilir veya mevcut
bir federasyona üye olabilir,
10. Derneğin
amacıyla ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan alanlarda, diğer
derneklerle veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak
bir amacı gerçekleştirmek için platformlar oluşturabilir,
11. Dernek amaçları doğrultusunda şube veya temsilcilikler açabilir,
kapatabilir,
12. İlgili kamu kuruluşlarınca yetkilendirilmesi halinde, yazılım sektöründe
faaliyet gösteren ara eleman ve uzmanların meslek standartlarını belirler,
eğitim, test ve sınav merkezi açar, yetkinlik seviyelerine göre uzmanlık sertifikası
verir,
13. TÜBİTAK Teydeb, KOSGEB, Kalkınma Ajansları, Avrupa Birliği Çerçeve
Programları ve Kamu kurum ve kuruluşlarının fonlarından yararlanabilmek
amacıyla, üniversitelerle, kamu kurum ve kuruluşlarıyla veya diğer sivil toplum
kuruluşlarıyla proje ortaklığı yapabilir, araştırma ve geliştirme projeleri
sunabilir,
14. Arge projelerinde katılımcı olarak yer alabilir veya arge projesinin
koordinatörlüğünü yapabilir,
15. Teknoloji platformları kurabilir, mevcut platformlara üye olabilir,
16. Üyelerinin ortak faaliyet alanlarına göre bir araya gelebilecekleri,
platformlar ve alt çalışma grupları oluşturur,
17. Yazılım ve Bilgi Teknolojilerinin, endüstrinin diğer tüm alanlarına daha
etkin bir şekilde uygulanabilmesi amacıyla, altyapı projeleri geliştirir,
platformlar kurar,
18. Geleceğin interneti çalışmalarına katılabilir, projeler geliştirebilir,
altyapı ve platformlar kurabilir.
Derneğin Faaliyet
Alanı
Dernek, yazılım ve bilgi teknolojileri alanında faaliyet gösterir.
Üye Olma Hakkı ve
Üyelik İşlemleri
Madde 3- Fiil ehliyetine sahip bulunan ve derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek
bu doğrultuda çalışmayı kabul eden ve Mevzuatın öngördüğü koşullarını taşıyan
her gerçek ve tüzel kişi bu derneğe üye olma hakkına sahiptir. Ancak, yabancı
gerçek kişilerin üye olabilmesi için Türkiye’de yerleşme hakkına sahip olması
da gerekir. Onursal üyelik için bu koşul aranmaz.
Dernek başkanlığına yazılı olarak yapılacak
üyelik başvurusu, dernek yönetim kurulunca en çok otuz gün içinde üyeliğe kabul
veya isteğin reddi şeklinde karara bağlanır ve sonuç yazıyla başvuru sahibine
bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaçla tutulacak deftere kaydedilir.
Ağır hapis cezasına veya
taksirli suçlar hariç olmak üzere 5 yıldan fazla hapis cezasına mahkum olanlar
ile yüz kızartıcı suçlardan yahut bu kanunla kurulması yasaklanan dernekleri
kurmak veya idare etmek suçlarından birinden hüküm giymiş olanlar derneğe
alınmazlar. İsteğin reddi halinde Yönetim Kurulu gerekçe göstermekle yükümlü
değildir.
Derneğin
asıl üyeleri, derneğin kurucuları ile
müracaatları üzerine yönetim kurulunca üyeliğe kabul edilen kişilerdir.
Derneğe maddi ve manevi bakımdan önemli destek sağlamış bulunanlar
yönetim kurulu kararı ile onursal üye olarak kabul edilebilir.
Özel Şartlar
1- Derneğe üye olmak isteyenler 2 asil
imzalarını havi giriş beyannamesi doldurarak ve Mensubu olduğu kuruluşun üst
yönetiminin tavsiyesi suretiyle müracaatta bulunacaklardır.
2- Tüzüğün ikinci maddesine giren
kuruluşlardan aynı anda en fazla 3 üyenin derneğimize asil üye olarak kabulü
mümkündür.
3- Asil üyeler dernek içinde ve ilişkin
faaliyetlerde eşit haklara sahiptir.
4- Üye adayı müşterisi ile yazılı sözleşme
yaparak mal ve hizmetle ilgili koşulları açık ve kesin olarak belirtip bu
koşulları iyi niyetle kaliteli mal ve hizmet sunarak yerine getirecektir.
Müşterilerine ait her tür özel bilgi, kayıt, belge ve programları koruyacaktır.
5- Sektörün diğer kuruluşlarını kötülemenin iş
ahlakına sığmayacağını ve tüm topluluğa zarar vereceğini bilerek bu gibi
davranışlardan daima kaçınacaktır.
6- Hiçbir personelin veya personel adayının
kendisi müracaat etmedikçe işinden ayrılmasını teşvik etmeyecek know-how,
bilgi, program, pazar transferine izin vermeyecek, bu tarz davranan personeli
istihdam etmeyecektir.
7- Yazılımların haksız kopyalarının kendi
kuruluşunda kullanılmasına izin vermeyecek ve müşterilerine haksız kopyaların
kullanılmasının yasalara aykırı olduğunu duyuracaktır.
8- Bilgi işlem hizmetlerinin verimli olarak
kullanılmasının soysal ve ekonomik büyüme için iyi bir yöntem olduğunu savunacaktır.
9- Bilgisayar okur yazarlığının artması için her
fırsatı değerlendirecek ve bilgi işlem konusunda yapılacak eğitim
faaliyetlerini destekleyecektir.
10- Üyesi olduğu derneğin sorumluluklarını almış,
ait olduğu endüstriye ve dolayısıyla daha geniş kitlelere yararlı bir kişi ve
kuruluş kimliğini devam ettirecektir.
Üyelikten Çıkma
Madde 4- Her üye yazılı olarak bildirmek kaydıyla,
dernekten çıkma hakkına sahiptir. Üyenin istifa dilekçesi yönetim kuruluna
ulaştığı anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır. Üyelikten ayrılma, üyenin
derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.
Üyelikten Çıkarılma
Madde 5-Dernek üyeliğinden
çıkarılmayı gerektiren haller.
1-Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda
bulunmak,
2-Verilen görevlerden sürekli kaçınmak,
3-Yazılı ikazlara rağmen üyelik aidatını altı
ay içinde ödememek,
4-Dernek organlarınca verilen kararlara
uymamak.
5-Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak,
Yukarıda
sayılan durumlardan birinin tespiti halinde yönetim kurulu kararı ile üyelikten
çıkarılır.
Dernekten
çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir ve dernek malvarlığında
hak iddia edemez.
Derneğin
Organları
Madde 6- Derneğin organları aşağıda gösterilmiştir.
a) Genel Kurul
b) Yönetim Kurulu
c) Denetim Kurulu
d) Yüksek İstişare Kurulu
Dernek Genel Kurulunun Kuruluş Şekli, Toplanma Zamanı ve Çağrı ve
Toplantı Usulü
Madde
7- Genel kurul, derneğin en yetkili karar organı olup; derneğe kayıtlı
üyelerden oluşur.
Genel Kurul Toplantıları
Madde 8- Genel Kurul iki yılda bir
Aralık ayında Yönetim Kurulu’nun tespit ve ilan edeceği tarihte olağan olarak
toplanır. Ancak yönetim ve denetim kurullarının gerekli gördüğü hallerde veya
derneğe kayıtlı üyelerden 1/5’inin yazılı isteği üzerine olağanüstü olarak ta
toplanabilir. Genel Kurul
toplantıya Yönetim Kurulunca çağrılır. Yönetim Kurulu, Genel Kurulu toplantıya
çağırmazsa; üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh hakimi, üç üyeyi Genel
Kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir. Yönetim Kurulu dernek tüzüğüne
göre Genel Kurul’a katılma hakkı olan üyelerin listesini düzenler. Genel
Kurul’a katılacak üyeler en az 15 gün önceden günü, saati, yeri ve gündemi
mahalli bir gazetede ilan veya e-mail ile üyelere bildirim veya iadeli
taahhütlü posta ile bildirilmek suretiyle toplantıya çağırılır. Bu çağrıda
çoğunluk sağlanamaması nedeniyle toplantı yapılamaz ise ikinci toplantının
hangi gün yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı günü ile ikinci toplantı
arasında bırakılacak zaman bir haftadan az olamaz. Toplantı başka bir sebeple
geri bırakılırsa bu durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, aynı
duyuru yöntemleriyle üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakılma
tarihinden itibaren en geç iki ay içinde yapılması zorunludur. Genel Kurul
toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.
Toplantı
Yeter Sayısı
Madde 9- Genel Kurul dernek tüzüğüne göre Genel
Kurul’a katılma hakkı bulunan üyelerin yarısından bir fazlasının katılması ile
toplanır. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa ikinci toplantıda çoğunluk
aranmaz. Ancak ikinci toplantıya katılan üye sayısı dernek Yönetim ve denetim
kurulları üye tam sayısı toplamının iki katından az olamaz.
Divan
Heyeti
Madde 10- Genel Kurula katılacak üyeler, Yönetim Kurulunca
düzenlenen listedeki adları hizasını imza ederek toplantı yerine girerler.
Genel Kurul Yönetim Kurulu Başkanı veya yokluğunda başkan vekili tarafından açılır. Toplantı yeter sayısının bulunduğunun
anlaşılması üzerine üyeler arasından bir Divan Başkanı ve iki katip seçilerek
Divan Heyeti teşkil edilir. Toplantının yönetimi Divan Başkanına aittir.
Katipler toplantı tutanağı düzenler ve başkanla birlikte imzalarlar. Toplantı
sonunda bütün tutanak ve belgeler Yönetim Kuruluna teslim edilir.
Gündem
Madde 11- Genel Kurul’da yalnız gündeme konulan
maddeler müzakere edilir. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin en az 1/10’i
tarafından görüşülmesi istenen maddelerin gündeme alınması zorunludur.
Genel Kurul’un Görev ve Yetkileri
Madde 12-
1) Dernek organlarının seçilmesi.
2) Dernek tüzüğünün değiştirilmesi.
3) Yönetim ve denetleme kurulları raporlarının
görüşülmesi, Yönetim Kurulunun ibrası.
4) Yönetim Kurulu ile Denetleme Kurulu üyelerinin ve
yedeklerinin seçilmesi.
5) Yönetim kurullarınca hazırlanan bütçenin görüşülüp
aynen veya değiştirilerek kabulü.
6) Derneğe gerekli taşınmaz malların satın alınması veya
mevcut taşınmaz malların satılması konusunda yönetim kuruluna yetki verilmesi.
7) Derneğin amaç ve hedeflerine ulaşması bakımından
yönetim kuruluna direktif verilmesi ve gereğinde gündem maddeleri ile ilgili
komisyonların seçilmesi.
8) Derneğin feshi tasfiyesi hakkında karar vermek,
tasfiye komisyonunu seçmek ve tasfiye neticesinde bakiyenin hangi kuruluşa
tahsis edileceğinin tayin edilmesi.
9) Üyelikten çıkarma hakkında verilen yönetim kurulu
kararlarına karşı yapılan itirazların incelenmesi ve karara bağlanması.
10) Derneğin federasyona katılması ve ayrılmasının
kararlaştırılması ve bu hususta yönetim kuruluna yetki verilmesi.
11) Derneğin şubelerinin açılmasının kararlaştırılması ve
bu hususta yönetim kuruluna yetki verilmesi.
12) Derneğin uluslararası faaliyette bulunması, yurt
dışındaki dernek ve kuruluşlara üye olarak katılması veya ayrılması ve bu
hususta Yönetim Kuruluna yetki verilmesi.
13) Derneğin vakıf veya iktisadi kuruluş kurması.
14) Mevzuatta ve dernek tüzüğünde Genel kurulca yapılması
belirlenen diğer görevlerin yerine getirilmesi hakkında karar vermek.
Genel Kurul Kararları
Madde 13-
Genel Kurulda
kararlar açık oy ve adil çoğunlukla verilir. Dernek üyeleri eşit haklara sahiptir. Her
üyenin Genel Kurulda bir oy hakkı vardır. Üye oyunu bizzat kullanmak
zorundadır. Ana tüzüğün
değiştirilmesi ve derneğin feshi kararları için toplantıda bulunan üye
sayısının 2/3 çoğunluğu gereklidir. Dernek organlarının seçimi için yapılacak
oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve
hazirun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur. Yönetim
ve denetim kurulu üyelerinin seçimleri gizli oylama ile diğer konulardaki
kararlar ise açık olarak oylanır. Gizli oylar, toplantı başkanı tarafından,
mühürlenmiş kağıtların veya oy pusulalarının üyelerce gereği yapıldıktan sonra
içi boş bir sandığa atılması ile toplanan ve oy vermenin bitiminden sonra açık
dökümü yapılarak belirlenen oylardır.
Toplantısız veya çağrısız alınan
kararlar
Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin yazılı katılımıyla
alınan kararlar ile dernek üyelerinin tamamının kanunda yazılı çağrı usulüne uymaksızın
bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir.
Bu şekilde
karar alınması olağan toplantı yerine geçmez.
Organlara
Seçilenlerin İdareye Bildirilmesi
Madde 14- Genel Kurul’ca yapılan seçimi izleyen otuz
gün içinde Yönetim Kurulu başkanı tarafından Yönetim ve Denetim Kurulları ile
derneğin diğer organlarına seçilen asil ve yedek üyelerin ad ve soyadları ile
baba adları, doğum yeri ve tarihleri, meslekleri ve ikametgah adresleri
mahallin en büyük mülki amirliğine bildirilir.
Yönetim
Kurulu
Madde 15- Yönetim Kurulu 9 asil ve 9 yedek üyeden
oluşur. Seçimler gizli oyla yapılır. Derneği temsil yetkisi Yönetim Kurulu’na
aittir. Ancak kendi üyelerinden bir veya birkaçına bu yetkisini devredebilir.
Dernek defterlerini usulüne uygun olarak tutmak, derneğin gelir ve gider
hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak, gelecek döneme ait bütçeyi hazırlayarak
Genel Kurulun onayına sunmak, tüzüksel amaçlara uygun olarak faaliyet
göstermek, Genel Kurul kararlarını uygulamak Yönetim Kurulunun görevidir.
Yönetim Kurulu ilk toplantısında kendi arasında görev bölümü yaparak bir
başkan, bir başkan yardımcısı, bir sekreter ve bir sayman seçer. Yönetim Kurulu asil üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma
olduğu takdirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin
göreve çağrılması mecburidir. Yönetim kurulu üye sayısı boşalmalar sebebiyle
yedeklerinin getirilmesinden sonra Yönetim Kurulu üye tam sayısının yarısından
aşağı düşerse genel kurul mevcut yönetim kurulu üyeleri tarafından bir ay
içinde toplantıya çağrılır.
Toplantı Zamanı ve Katılma
Madde 16-
Yönetim kurulu en az ayda bir üyelerin salt çoğunluğu ile toplanır ve
gündemdeki maddeleri görüşüp, katılan üyelerin salt çoğunluğu ile görüşüp
karara bağlar. Yönetim Kurulu
toplantılarına haklı bir mazereti olmaksızın üst üste üç kez katılmayanların
üyelikleri düşer. Yerine yedek üyeler sırasıyla çağırılır.
Yönetim Kurulu’nun Görev ve Yetkileri
Madde 17-
1) Olağan ve Olağanüstü Genel kurul toplantısına karar
vermek ve gündemi hazırlamak.
2) Derneği temsil etmek veya bu hususta üyelerinden bir
veya bir üçüncü kişiye yetki vermek.
3) Derneğin gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri
yapmak ve gelecek dönemlere ait bütçeyi hazırlamak ve genel kurula sunmak.
4) Dernek tüzüğünün ve mevzuatın kendisine verdiği diğer
işleri yapmak ve yetkileri kullanmak.
5) Sertifika-Kalite belgesi vermek ve Sertifika-kalite
belgesi alan üye kişi ve kuruluşların Sertifika-kalite belgesi aldığını
gösterir işaretli ürün veya tanıtım ilanlarında kullanılmasına izin vermek.
6) Genel Kurulun verdiği yetki ile taşınmaz mal satın
almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina veya tesis inşa
ettirmek, dernek lehine ipotek ve ayni haklar tesis etmek
7) Gerekli görülen yerlerde temsilcilik açılmasını
sağlamak
8) Genel Kurulun yetkilendirmesi halinde üyesi olduğu
veya olacağı federasyonlarda ve ulusal/uluslararası kuruluşlarda derneği temsil
edecek olan delegeleri belirlemek.
9) Derneğe üye alınması veya üyelikten çıkarılması
hususlarında karar vermek.
10) Genel Kurulun yetki vermesi halinde, Derneğin
iktisadi kuruluşu ile ilgili çalışmaları yürütür.
11) Eğitim, danışmanlık, test ve sınav merkezi açmak
12) TÜBİTAK Teydeb, KOSGEB, Kalkınma Ajansları, Avrupa
Birliği Çerçeve Programları ve Kamu kurum ve kuruluşlarının fonlarından
yararlanabilmek amacıyla, üniversitelerle, kamu kurum ve kuruluşlarıyla veya
diğer sivil toplum kuruluşlarıyla proje ortaklığı yapma ve araştırma ve
geliştirme projeleri sunulması kararı alabilir.
13) Arge projelerinde katılımcı olarak yer alma veya arge
projesinin koordinatörlüğünü yapmak yönünde karar alabilir.
14) Teknoloji platformları kurabilir, mevcut platformlara
üye olabilir.
15) Üyelerinin ortak faaliyet alanlarına göre bir araya
gelebilecekleri, platformlar ve alt çalışma grupları oluşturma kararı alabilir.
16) Yazılım ve Bilgi Teknolojilerinin, endüstrinin diğer
tüm alanlarına daha etkin bir şekilde uygulanabilmesi amacıyla, altyapı
projeleri geliştirir, platformlar kurar.
17) Geleceğin interneti çalışmalarına katılabilir,
projeler geliştirebilir, altyapı ve platformlar kurabilir.
Denetleme
Kurulu
Madde 18- Denetleme Kurulu Genel Kurul tarafından
seçilecek üç asil ve üç yedek üyeden kurulur. Denetim kurulu
asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde
genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması
mecburidir. Derneğin
hesapları Denetleme Kurulu tarafından yılda en az iki defa denetlenerek bir
rapor halinde Genel Kurula sunulur.
Denetleme Kurulu’nun Görev ve Yetkileri
Madde 19-
1) 4/11/2004
tarihli ve 5253 Sayılı Dernekler Kanununun 9 ve 22/11/2001 tarihli ve 4721
Sayılı Türk Medeni Kanununun 86.Maddeleri derneklerin iç denetimini öncelikle
derneğin en yetkili organı olan genel kurul kararı ile seçilen denetleme
kuruluna bu yetkiyi tanıdığından, bu kurul yasalarda belirtildiği gibi yılda iki
kez zorunlu denetleme yapmasının yanı sıra herhangi bir şikayet, ihbar veya
gerekli gördüğü her an denetleme yetkisine sahiptir. Derneğin defterlerini, işlemlerini, hesaplarını, yapılan harcamaların
kararlara ve gereken belgelere dayanıp dayanmadığını lüzum gördükçe inceler,
gerektiğinde Yönetim Kurulu’ndan açıklama isteyebilir. Denetim neticesinde herhangi bir suç ve
yolsuzluk görülmesi halinde dernek yönetim kuruluna ve ilgili yerlere bildirir
ve olağanüstü genel kurul toplantısında genel kurula bilgi verir.
2) İki yıllık idari ve mali denetleme sonuçlarını bir raporla Genel Kurul’a
bildirir.
3) Yönetim Kurulu’nun Genel Kurul’u olağan veya gerektiğinde olağanüstü
toplantıya çağırması talebinde bulunur.
Yüksek
İstişare Kurulu
Madde 20- Yüksek İstişare Kurulu, Yönetim Kurulu Başkanının önerisiyle yazılım
sektörünü iyi tanıyan, derneğin amaçlarını gerçekleştirmesi için stratejiler
geliştirerek görüş ve tavsiyelerini sunacak olan kişiler arasından seçilirler
ve Yönetim Kurulu tarafından atanırlar. Senede en az bir kez ve Yönetim
Kurulunun talebi üzerine toplanır.
Yüksek
İstişare Kurulu Görev ve Yetkileri
Madde 21- Yüksek İstişare Kurulu, Yönetim Kurulu’nun gerekli gördüğü konularda
Yönetim Kurulu’na görüş bildirir. Yönetim Kurulu bu görüşleri dilediğince
değerlendirmekte ve öncelikleri saptamakta serbesttirler.
1) Yazılım Sektörünün genel gidişi ve sorunlarını gözden geçirmek ve uzun
vadeli tedbirlere ışık tutmak,
2) Dernek amaçlarına en uygun şekilde ulaşabilmek maksadı ile hazırlanacak
stratejileri değerlendirmek ve tavsiyelerde bulunmak,
3) Dernek çalışmalarını amaçlara uygunluk ve netice almadaki etkenlikler
bakımından incelemek ve gerekli tedbirleri tavsiye etmektir.
Derneğin Gelirleri
Madde
22-
1) Genel Kurul’da miktarı
tespit edilen yıllık üye aidatları
2) Kendi isteği ile derneğe
yapılan bağışlar ve ayni yardımlar
3) Taşınır veya taşınmaz mallardan elde edilen gelirler
4) Yayın, gösteri, balo, yemekli toplantı ve benzeri etkinliklerden elde
edilen gelirler
5) Hizmet karşılığı elde
edilecek gelirler
6) Eğitim, seminer,
yetkinlik test ve sınavları, sertifikalandırma ve benzeri faaliyetlerden elde
edilecek gelirler
7) Yardım toplama
mevzuatına uygun olarak toplanacak tüm yardımlar
8) Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek
amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen kazançlar
9)
Diğer gelirler
Derneğin
Defter Tutma Esas ve Usulleri ve Tutulacak Defterler
Madde 23-
Defter tutma esasları
Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Yönetim kurulu kararı
ile bilanço esasına göre defter tutulabilir. Yönetim kurulu kararı ile, takip
eden yıldan itibaren, Bilanço esasından işletme hesabı esasına dönülebilir.
Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca
Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter tutulur.
Kayıt Usulü
Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen usul ve
esasa uygun olarak tutulur.
Tutulacak Defterler
Dernekte, aşağıda yazılı defterler tutulur.
a)İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki
gibidir:
1-Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu
deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
2-Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri,
derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş
ve yıllık aidat miktarları bu deftere işlenebilir.
3-Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile
bu deftere kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları
dosyalanır. Elektronik posta yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak
suretiyle saklanır.
4-Demirbaş Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve sekli ile
kullanıldıkları veya verildikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların
kayıttan düşürülmesi bu deftere işlenir.
5-İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler
açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.
6-Alındı Belgesi Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra
numaraları, bu belgeleri alan ve iade edelerin adı, soyadı ve imzaları ile
aldıkları ve iade ettikleri tarihler bu deftere işlenir.
b)Bilanço esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki
gibidir:
1-(a) bendinin 1, 2, 3 ve 6 ncı alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço
esasında defter tutulması durumunda da tutulur.
2-Yevmiye Defteri, Büyük Defter ve Envanter Defteri: Bu defterlerin tutulma
usulü ile kayıt sekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanununun Maliye Bakanlığına
verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri
esaslarına göre yapılır.
Defterlerin Tasdiki
Dernekte, tutulması zorunlu olan defterler kullanmaya başlamadan önce il
dernekler müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin
kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki
yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre tutulan defterler ile form veya sürekli
form yapraklı defterlerin, kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl
yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.
Gelir Tablosu ve Bilanço
Düzenlenmesi
İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yıl sonlarında (31
Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu”
düzenlenir. Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yıl sonlarında
(31 Aralık), Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel
Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.
Derneğin Gelir ve Gider işlemleri
Madde 24-
Gelir ve gider belgeleri;
Dernek gelirleri, (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de örneği bulunan) “Alındı
Belgesi” ile tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili
halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı
belgesi yerine geçer.
Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu
gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanununun
94’üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine
göre gider pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için (Dernekler
Yönetmeliği EK-13’te örneği bulunan) “Gider Makbuzu” düzenlenir.
Dernek tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve
hizmet teslimleri (Dernekler Yönetmeligi EK-14’te örneği bulunan) “Ayni Yardım
Teslim Belgesi” ile yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneğe
yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise (Dernekler Yönetmeliği EK-15’te
örneği bulunan) “Ayni Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir.
Alındı Belgeleri
Dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler
Yönetmeliği EK-17’de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla,
matbaaya bastırılır.
Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması,
deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı
belgesi ile dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu
alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin
hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Yetki Belgesi
Dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de
belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil
edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler
Yönetmeliği EK- 19’da örneği bulunan) “Yetki Belgesi “ dernek tarafından üç
nüsha olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yetki
belgelerinin birer sureti dernekler birimlerine verilir. Yetki belgesi ile
ilgili değişiklikler yönetim kurulu başkanınca, on beş gün içerisinde dernekler
birimine bildirilir.
Dernek adına gelir tahsil edecek kişiler, ancak adlarına düzenlenen yetki
belgelerinin bir suretinin dernekler birimine verilmesinden itibaren gelir
tahsil etmeye başlayabilirler.
Yetki belgesinin kullanımı, yenilenmesi, iadesi ve sair hususlarda
Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi
Defterler hariç olmak üzere, dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri,
harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı
kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak
5 yıl süreyle saklanır.
Madde 25- Beyanname Verilmesi :
Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin
yıl sonu itibariyle sonuçlarına ilişkin (Dernekler Yönetmeliği EK-21’de
sunulan) “Dernek Beyannamesi” dernek yönetim kurulu tarafından onaylandıktan
sonra, her takvim yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı tarafından ilgili
mülki idare amirliğine verilir.
Madde 26- Bildirim Yükümlülüğü :
Mülki amirliğe
yapılacak bildirimler;
Genel Kurul Sonuç Bildirimi
Olağan veya olağanüstü genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün içinde, yönetim
ve denetim kurulları ile diğer organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren
(Dernekler Yönetmeliği EK-3 te sunulan) “Genel Kurul Sonuç Bildirimi” ve ekleri
yönetim kurulu başkanı tarafından ilgili mülki idare amirliğine bildirilir.
Genel kurul sonuç bildirimine;
1-Divan
başkanı, başkan yardımcıları ve yazman tarafından imzalanmış genel kurul
toplantı tutanağı örneği,
2-Tüzük değişikliği yapılmışsa, tüzüğün değişen maddelerinin yeni ve eski
şekli ile dernek tüzüğünün son şeklinin her sayfası yönetim kurulunca
imzalanmış örneği eklenir.
Taşınmazların Bildirilmesi
Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde
(Dernekler Yönetmeliği EK-26’da sunulan) “Taşınmaz Mal Bildirimi”ni doldurmak
suretiyle mülki idare amirliğine bildirilir.
Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi
Dernek tarafından, yurtdışından yardım alınacak olması durumunda yardım
alınmadan önce (Dernekler Yönetmeliği EK-4’te belirtilen) “Yurtdışından Yardım
Alma Bildirimi” iki nüsha olarak doldurup mülki idare amirliğine bildirimde
bulunurlar.
Bildirim formuna, yurt dışından yardım alınması hususunda alınmış yönetim
kurulu kararı örneği, varsa bu konuda düzenlenen protokol, sözleşme ve benzeri
belgeler ile yardımın aktarıldığı hesaba ilişkin dekont, ekstra ve benzeri belgenin
bir örneği de eklenir. Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla alınması ve
kullanılmadan önce bildirim şartının yerine getirilmesi zorunludur.
Kamu Kurum ve Kuruluşları İle Birlikte Yürütülen Ortak
Projelerle İlgili Bildirim
Derneğin görev alanına ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları ile
yürüttüğü ortak projelerle ilgili olarak yapılan protokol ve projenin örneği
(Dernekler Yönetmeliği EK-23’de gösterilen) “Proje Bildirimi”ne eklenerek,
protokol tarihini izleyen bir ay içinde dernek merkezinin bulunduğu yerin
valiliğine verilir.
Değişikliklerin Bildirilmesi :
Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler Yönetmeliği
EK-24’te belirtilen) “Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi”; genel kurul
toplantısı dışında dernek organlarında meydana gelen değişiklikler (Dernekler
Yönetmeliği EK-25’te belirtilen) “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi”
doldurulmak suretiyle, değişikliği izleyen otuz gün içinde mülki idare
amirliğine bildirilir. Dernek tüzüğünde yapılan değişiklikler de tüzük
değişikliğinin yapıldığı genel kurul toplantısını izleyen otuz gün içinde,
genel kurul sonuç bildirimi ekinde mülki idare amirliğine bildirilir.
İç Denetim Şekilleri
Madde 27-
Dernekte Genel kurul, Yönetim Kurulu veya Denetim kurulu tarafından iç denetim
yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir.
Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim
yapılmış olması, Denetim Kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz. Denetim
Kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir.
Genel Kurul veya Yönetim Kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya
bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.
Gelir ve
Giderde Borçlanma Usulü
Madde 28- Dernek, amaçlarını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için
ihtiyaç duyulması halinde yönetim kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu
borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi, nakit
olarak da yapılabilir. Yönetim Kurulu kararıyla, bankalardan kredi kullanıp
borçlanabilmek için, kullanılacak kredilerin teminatı için derneğe ait taşınır veya taşınmazlar rehin
verilebilir. Ancak bu borçlanma, derneğin gelir kaynakları ile
karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte
yapılamaz.
Tüzük
Değişikliği
Madde 29- Tüzük değişikliğine karar verme yetkisi Genel
Kurul’undur. Tüzük değişikliği ancak gündemde yer almışsa veya hazır bulunan
üyelerden 1/10’ının yazılı isteği ile gündeme alınmışsa Genel Kurul’da
görüşülebilir. Tüzük değişikliğine karar verme yeter sayısı toplantıda hazır
bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğundadır.
Temsilcilik
Açma
Madde 30- Dernek, gerekli gördüğü yerlerde dernek faaliyetlerini
yürütmek amacıyla yönetim kurulu kararıyla temsilcilik açabilir. Temsilciliğin
adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya
kişiler tarafından o yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak bildirilir.
Temsilcilik, dernek genel kurulunda temsil edilmez. Şubeler temsilcilik
açamazlar.
Derneğin Feshi
Madde 31- Dernek Genel Kurul’u her zaman derneğin feshine karar
verebilir. Genel Kurul’un derneğin feshine karar verebilmesi için tüzüğe göre
Genel Kurul’a katılma hakkına sahip olan dernek üyelerinin en az 2/3’nin
toplantıda hazır bulunması şarttır. İlk toplantıda bu çoğunluk sağlanamaması
halinde üyeler ikinci toplantıya çağırılır. İkinci toplantıda çoğunluk aranmaz
ancak bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam
sayısının iki katından az olamaz. Fesih kararı toplantıda bulunan üyelerin
2/3’i çoğunluğu ile verilebilir.
Genel Kurul’ca fesih kararı verilmesi halinde 3 kişilik
Tasfiye kurulu görevlendirilir ve derneğin adında “Tasfiye Halinde Yazılım
Sanayicileri Derneği” ifadesi kullanılır. Derneğin feshi Tasfiye Kurulunca 30
gün içinde mahallin en büyük mülki amirliğine bildirilir. Fesih halinde
Derneğin Mal varlığı Türk Eğitim Vakfı’na devredilir.
Hüküm Eksikliği
Madde 32- Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu,
Türk Medeni Kanunu ve bu kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği
ve ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.